COPYRIGHT

Photobucket
Tidak dibenarkan menyalin atau 'copy' mana-mana bahagian dalam blogspot ini KECUALI dengan keizinan cik pemilik blog ini (which is me).
TERIMA KASIH.

Siapa pemilik blog ini?

Alumni SKPP
Alumni MMP
Alumni AKSES 2
Alumni KEX
Alumni CFS
Alumni UIAM
Sekarang? Pelajar USM
© cik.nabilahnur[at]gmail.com

CERPAN [published]

TERBAIK UNTUKMU
...PROLOG... 1 ... 2 ... 3 ... 4 ... 5 ...

TUHAN, BERIKAN AKU CINTA
... 1 ... 2 ... 3 ... 4 ... 5 ...

LELAKI UNTUKMU
... 1 ... 2 i... 2 ii ...SP i...


KERANA SAAT ITU
...1...

==============

{Cerita ini pernah TAMAT di blog. E-BUKU boleh didapati di kedai shopee: https://shopee.com.my/cik.nabilahnur}

connecting...

4 novel di bawah ini sudah tiada di pasaran. E-BUKU boleh didapati di kedai shopee: https://shopee.com.my/cik.nabilahnur
.

PATRICIANS VS AURORA
{Sinopsis}

.

ISTANA AIRI
{Sinopsis}

.
.
CALON ISTERI PUTERA MAHKOTA
{Sinopsis}
.

E-BUKU boleh didapati di kedai shopee: https://shopee.com.my/cik.nabilahnur

Award ~

Ske Cite Kat Sini ~

COPYRIGHT

Photobucket
Tidak dibenarkan menyalin atau 'copy' mana-mana bahagian dalam blogspot ini KECUALI dengan keizinan cik penulis blog ini (which is me).
TERIMA KASIH.

ONLINE SHOP

E-BUKU boleh didapati di kedai shopee:
https://shopee.com.my/cik.nabilahnur

Takdir Cinta (sekarang)

 photo eampf.jpg
... 1 ... 2 ... 3 i ... 3 ii ...
... 4 i ... 4 ii ... 5 ... 6 i ...
... 6 ii ... 7 ... 8 ... 9 ...
... 10 ... 11 ... 12 ... 13 ...
... 14 i ... 14 ii ... 15 ...
... 16 i ... 16 ii ... 17 ...
... 18 ... 19 ... 20 ... 21 i ...
... 21 ii ... 22 ... 23 ... 24 ...
... 25 ... 26 ... 27 ... 28 ...
... 29 ... 30 ... 31 ... 32 ...
... 33 ... 34 ... 35 ... 36 ...
...37 ... 38 ... 39 ... 40 ...
... 41 ... 42 ... 43 ... 44 ...
... 45 ... 46 ... 47 ... 48 ...
... 49 ... 50 ... 51 ... 52 ...
 photo eampf.jpg

I.A.P.H. @ PBP

-Sambungan Istana Airi-

... 1 ... 2 ... 3 ... 4 ... 5 ...
... 6 ... 7 ... 8 ... 9 ... 10 ...
.WATAK.
Untold ... SP#1 ... SP#2
... SP#R ... SP#3 ...

{Cerita ini pernah TAMAT di blog. E-BUKU boleh didapati di kedai shopee: https://shopee.com.my/cik.nabilahnur}

MCI


{Diharap cerita ini dapat memberi pengajaran, insyaAllah}

Photobucket
... PROLOG ...

... 1 ... 2 ... 3 ... 4 ... 5 ...
... 6 .... 7 ... 8 ... 9 ...

... 10 ... 11 ...

{TAMAT}

IU @ KHB

Photobucket
... 1 ... 2 ... 3 ... 4 ... 5 ...
... 6 ... 7 ... 8 ... 9 ...
... 10 ... SP ...

{cerita ini pernah TAMAT di blog. episod 11-akhir diremove sebab cerita dalam proses edit untuk penerbitan}

Cari cerita apa?

ANNOUNCEMENTS


1) FB group for this blog:
https://www.facebook.com/groups/bentukhati/ .
Feels free to join.
:)
2) Due to copyright issue, cik haliban dah deleted cerita-cerita lama sehingga 5 episod atau 10 episod sahaja. Sesiapa yang teringin nak baca yang full,E-BUKU boleh didapati di kedai shopee: https://shopee.com.my/cik.nabilahnur ^____^

~TERIMA KASIH~ARIGATOU GOZAIMASU~GHAMSAHAMIDA~

Dah S.O.L.A.T.?

Photobucket

Ahad, 9 Mac 2014

P vs A -SP- [Pray For MH370]

Suasana perpustakaan senyap. Yang kedengaran sekali sekala adalah bunyi tapak kasut orang sedang berjalan dan juga bunyi kerusi ditarik atau ditolak. Kawasan meja yang mereka pilih nyata lenggang sahaja. Waktu petang begini, jarang pelajar yang gemar menghabiskan masa di perpustakaan. Kebanyakannya terus sahaja pulang ke rumah setelah tamat waktu persekolahan. Sebenarnya, mereka juga begitu namun hari ini, perancangan mereka berempat berubah sedikit.
Dian tunduk menghadap iPad di tangannya. Gina di sebelah kanannya menyendeng ke arahnya, turut sama ingin melihat apa yang menarik minatnya. Tasya dan Marina di hadapannya dan Gina itu masing-masing dengan novel dan buku latihan Sejarah. Mereka tidak menghalang Tasya daripada membaca novel kerana mereka tahu itu memang hobi Tasya. Lagipun, Tasya bukannya membaca novel sehingga lupa untuk mengulangkaji pelajaran. Gadis itu hanya membuka novel ketika bosan, kemudian sambung membuat latihan setelah mendapat ‘semangat’ kembali.
“Apa cerita sekarang?” soal Gina perlahan, menghormati peraturan berada di dalam perpustakaan. Dia turut memandang skrin iPad milik Marina yang dipinjam oleh Dian itu. Berita yang dibaca oleh Dian itu turut diketahuinya sejak pagi tadi, cuma maklumat ‘terberhenti’ seketika apabila masuk waktu persekolahan.
“Dapat bantuan daripada Maritim Australia pula,” jawab Dian pendek.
Gina mengangguk faham, “Australia, U.S., Singapura, China… Semua bergabung tenaga mencari kapal terbang tu, kan? Ada negara lain lagi tak?”
“Ada. Thailand, Filipina dan Vietnam pun hantar bantuan,” balas Dian. Tangannya masih bergerak, matanya memandang skrin iPad, membaca cerita-cerita yang timbul akibat peristiwa besar yang mendapat perhatian dunia itu.
It’s amazing that benda yang mereka guna untuk berperang, digunakan untuk sebagai bantuan untuk bersama-sama mencari kapal terbang tu. Kapal selam, kapal laut, helikopter, kapal udara. Kan, Yan?”
Dian mengangguk lagi. Marina yang tiba-tiba mendengar perkataan kapal selam itu, berhenti menjawab soalan latihan sejarahnya. Matanya diangkat, memandang dua sahabat di hadapannya itu. “Kapal selam? Cerita apa ni?”
Tasya turut berhenti membaca novelnya. Dipandang Marina sebelum memandang Dian Dan Gina. Dian dan Gina tersenyum.
“Cerita kapal terbang MAS hilang. Baru terjadi semalam.” Tenang Dian menjawab. Dia tidak pasti sama ada Marina dan Tasya tahu tentang berita tersebut.
“Huh? Semalam? Kenapa aku tak tahu pun?” Terpinga-pinga Tasya bertanya. Badannya ditegakkan. Berita yang dibawa Dian itu kedengaran seperti menarik.
“Kau duduk dalam dunia fantasi kau, mana kau hendak tahu dunia reality,” sindir Gina dalam gurau.
Tasya mencebik manja, “Ala… Ceritalah. Aku nak tahu juga. Kapal terbang dari mana dan ke mana? Hilang kat mana?”
Marina turut mengangguk. “Aku pun baru tahu ni. Ceritalah.”
Dian memandang Gina dan member isyarat supaya Gina bercerita. Dia lebih suka mendengar.
“Okey. Kapal terbang MAS ni dari Malaysia, hendak ke Beijing. Ikut laporan kapal terbang tu terhempas di Laut China Selatan tapi pasukan penyelamat masih belum jumpa kapal terbang tu. Sekarang ni, mereka cuma jumpa kesan tumpahan minyak sahaja,” terang Gina secara ringkas.
Melopong Tasya dan Marina mendengar berita tersebut.
“Tak jumpa lagi? Tapi iyalah, Laut China Selatan tu luas. Bukan boleh jumpa sekejap sahaja,” komen Marina.
Gina menggeleng tidak bersetuju, “Maybe tapi banyak pasukan penyelamat yang terbabit dalam operasi menyelamat ni. Setakat ni, lapan buah negara masing-masing menghantar pasukan penyelamat melalui kapal selam, kapal laut, helicopter dan kapal udara. Bukan satu jenis itu satu sahaja, satu jenis berbelas-belas mereka hantar tau.”


Tasya dan Marina mengangguk. Betul juga apa yang dikatakan oleh Gina itu. “So, apa berita sekarang ni?”
Mendengar soalan Tasya tu, Gina memandang Dian. Dian yang memegang iPad, dialah yang tahu apa perkembangan insiden tersebut.
“Australia baru sahaja hantar bantuan. Pasukan penyelamat China pula terjumpa serpihan pesawat, which they said it might be from kapal terbang MH370 tu, tapi tak ada pengesahan lagi. Cerita pasal FBI Amerika Syarikat pun ada. Nak dengar?” Dian mencelah suasana sunyi itu.
Tasya tiba-tiba bersemangat. “Hah? FBI pun terlibat juga dalam cerita ni?”
Marina menolak bahu Tasya, “Uit… Ni bukan cerita rekaan okey. Realiti.”
Dian dan Gina ketawa. Iyalah, kata-kata Tasya tadi kedengaran seperti mereka tengah bercerita tentang fiksyen sahaja.
“Iyalah. Aku tahulah benda ni betul-betul berlaku tapi sampai FBI pun turut terbabit ni. Bertambah semangat pula aku hendak dengar,” jawab Tasya.
“Okey. Menurut FBI, ada kemungkinan pesawat ini ditawan oleh penjahat. Mungkin sebab ada laporan bahawa ada dua orang penumpang pesawat tu menggunakan passport palsu,” sambung Dian.
Tasya mengangguk beberapa kali. “Macam cerita televisyen pula aku rasa bila FBI pun masuk campur.”
“Itulah berita ringkas daripada aku dan Gina. Kalau nak tahu lagi, balik cari. Sekian,” ucap Dian.
Marina dan Tasya tersengih manakala Gina ketawa.
“Tahu tak, semalam aku terjumpa berita tentang pesawat menghilang, kemudian tiba-tiba mendarat setelah 35 tahun tapi keluarga aku kata berita tu berita palsu,” kata Gina.
“Menarik. Menarik. Cuba cerita. I don’t care whether it’s true or not,” pinta Tasya. Sebagai seorang yang suka membaca novel dan berimaginasi, dia tidak kisah berita itu betul atau tidak, asalkan jalan cerita menarik. Dian dan Marina juga berminat untuk mendengar.
“Aku tengok satu video, tapi macam berita daripada Indonesia berdasarkan loghat suara pembaca berita ni. Dia cakap, kapal terbang tu tersesat masuk dalam lubang hitam empat dimensi. Lepas 35 tahun, tiba-tiba kapal terbang tu mendarat di lapangan terbang yang sepatutnya tanpa sebarang panggilan kepada menara kawalan. Semua penumpang hidup tapi badan mereka kurus kering,” cerita Gina.
“35 tahun terbang di udara? Logik  tak? Minyak kapal terbang tu mestilah tak cukup, kan? Apa pendapat kau, Yan?” soal Marina, berfikir secara logik dan saintifik.
“Kalau kita fikir logik, memang palsulah cerita ni tapi kau dengan Tasya tahu tak cerita pemuda-pemuda dalam surah Al-Kahfi? Allah tidurkan mereka selama beberapa tahun. Allah pendekkan masa dimensi pemuda-pemuda itu dengan menidurkan mereka, dan Allah panjangkan dimensi masa dunia luar yang beredar dari tahun ke tahun sedangkan pemuda-pemuda dalam gua tu sedang tidur,” jawab Dian.
Marina dan Tasya mengangguk. Gina pula hanya mendengar.
“Okey. Kalau betul mereka masuk dalam dimensi lain, ada kemungkinan Allah pendekkan masa dimensi mereka tu dan Allah panjangkan masa dimensi dunia kita ni. So, it is not possible if the fuel is enough tapi kenapa mereka kurus kering tu, tak tahulah. Mungkin juga berita ni palsu. Apa-apa pun, kita boleh ambil pengajaran dari setiap cerita itu, kan?” Dian menamatkan analisanya.
“Betul. Betul. Betul,” jawab Tasya pantas, seperti dalam cerita Upin dan Ipin pula. Dian, Marina dan Gina memandang Tasya sebelum ketawa.
“Yang penting sekarang, kita doakan mereka yang berada dalam MH370 itu selamat,” ujar Gina, kembali kepada cerita asal mereka.
“Semoga keluarga mangsa sabar dan redha dengan apa sahaja yang terjadi sebenarnya,” sambung Dian pula. Marina dan Tasya mengaminkan dalam hati.

 -T A M A T-




iklan jap =P 

FB grup for this blog. feels free to add yourselves :D
https://www.facebook.com/groups/bentukhati/



0 komen:

Catat Ulasan

Mohon komen entri kali ini. Terima kasih!!! :D

SHOPEE CIK HALIBAN
UNTUK ORDER
BUKU FIZIKAL
& E-BUKU: Shopee.com.my/cik.nabilahnur
.
.
.
.
.





 
 

Designed by: Compartidísimo | Brought to you by Blogger Template Place & Blogger Tutorial
Scrapping elements: Deliciouscraps©